szukaj

Emperia konsekwentnie realizuje strategię

Przychody ze sprzedaży wypracowane przez Grupę Kapitałową Emperia w I kwartale 2014 roku wyniosły 479 443 tys. zł, o 2,76% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spadek sprzedaży był efektem przesunięcia okresu świątecznego oraz połączenia spółek detalicznych.

Skonsolidowany zysk netto osiągnięty w I kwartale 2014 roku wyniósł 3 229 tys. zł. Jest on niższy od wyniku osiągniętego w analogicznym okresie roku poprzedniego co było spowodowane niższym wynikiem całego segmentu detalicznego. Istotny wpływ na uzyskane wyniki miały: przesunięcie świąt, duża konkurencja na rynku, koszty połączenia spółek detalicznych, jednorazowe koszty związane z zamknięciem sklepu Delima oraz wyższe od docelowych koszty nowej logistyki. Pozostałe segmenty operacyjne Grupy wypracowały  zyski na poziomie porównywalnym z poprzednim rokiem.

Na uwagę zasługuje przyrost kwoty zysku ze sprzedaży, pomimo niższych przychodów wypracowano o 12,55% więcej zysku na sprzedaży. To głównie wynik wzrostu marży handlowej segmentu detalicznego.

 

Na początku I kwartału zakończone zostały prace nad odrębnym formatem sklepu Stokrotka Market, dla nowych placówek o powierzchni sali sprzedaży 200 - 400 mkw. Nowy format zapewniać będzie pełne codzienne zakupy dla każdego klienta, w tym wyczerpującą ofertę produktów świeżych w wygodnej, samoobsługowej formule. Poprzez swój kompaktowy format Market będzie jeszcze bliżej klienta, także dzięki swoim lokalizacjom - zarówno w osiedlach większych miast, jak i miejscowościach gminnych. Nowy format to kolejna droga intensywnego rozwoju sieci Stokrotka.

W omawianym okresie kontynuowano również proces rebrandingu sklepów supermarketowych. Przeprowadzono go w 36 placówkach detalicznych.

 

Na koniec stycznia 2014 roku doszło do połączenia spółek segmentu detalicznego: Stokrotka Sp. z o.o., Maro-Markety Sp. z o.o. i Społem Tychy S.A. To jednorazowe zdarzenie przełożyło się na przejściowy spadek sprzedaży spowodowany koniecznością uporządkowania nowych placówek detalicznych przyłączonych do sieci Stokrotka, podzielenia ich na segmenty i zakwalifikowania do odpowiedniego formatu: market lub supermarket. Połączenie spowodowało przejściowe zakłócenia w funkcjonowaniu sklepów z powodu konieczności zamknięcia placówek na krótki okres, przeprowadzania remodelingów, rebrandingów, zmian asortymentowych i operacyjnych. Po procesie połączenia spółka Stokrotka ma 23 palcówki detaliczne w formacie marketowym. Spółka podpisała również umowy na kolejne lokalizacje. W nadchodzących kwartałach należy się spodziewać, ze liczba sklepów marketowych ulegnie znacznemu zwiększeniu.

 

            W I kwartale 2014 roku zakończono prace nad ofertą „Franczyza Supermarket Stokrotka”, zawierającą gotową koncepcję detaliczną, w skład której wchodzą unikalne rozwiązania operacyjne. Oferta, zaprezentowana w kwietniu br., daje przyszłym franczyzobiorcom możliwość rozpoczęcia własnego biznesu pod uznaną na rynku i nowoczesną marką „Stokrotka”. Zapewnia jednocześnie sprawny i rozbudowany system logistyczny, nieustanną pomoc zespołu specjalistów, kompleksowe wsparcie marketingowe i operacyjne, a także dostęp do sprawdzonej listy dostawców oferujących korzystne warunki handlowe.

 

W omawianym okresie trwał proces doskonalenia logistyki. W lutym uruchomiono w Tarnobrzegu dziewiąty magazyn regionalny, a na koniec tego miesiąca wprowadzono na magazyn centralny ostatnią kluczową kategorię: wyroby tytoniowe. W I kwartale 2014 roku uzyskano wskaźnik dostaw z magazynu centralnego wynoszący około 80%. Był to trzeci kwartał funkcjonowania nowej logistyki. Spółka konsekwentnie poprawiała jej koszty, które nie uzyskały jeszcze poziomu docelowego.

 

W I kwartale Zarząd Grupy, mając przekonanie co do ciągle niższej niż wartość godziwa wyceny akcji na giełdzie, kontynuował proces ich skupu. Wydatkowano na ten cel od początku bieżącego roku 16,3 mln zł. Spółka niezmiennie traktuje trwający proces skupu jako ważne narzędzie dystrybucji nadwyżki środków pieniężnych do akcjonariuszy.

 

Dodatkowe informacje: Urszula Herecka tel. 516 010 573, urszula.herecka@emperia.pl

 

Informacje o Grupie Kapitałowej Emperia:

Grupa Kapitałowa Emperia to dynamiczna i wiarygodna firma z polskim rodowodem, skoncentrowana na segmencie detalicznym FMCG.

Powstała w 1990 roku i od 24 lat aktywnie tworzy historię handlu w Polsce. Działalność Grupy Emperia obejmuje trzy obszary: segment detaliczny, informatyczny i segment nieruchomości. Grupa Kapitałowa Emperia zatrudnia 7,5 tys. pracowników.

Koordynatorem Grupy jest Emperia Holding S.A., od 12 lat spółka publiczna notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Emperia Holding S.A. wyznacza strategię działania i monitoruje realizację celów przez spółki Grupy Kapitałowej Emperia.

Segment detaliczny – tworzy go Stokrotka Sp. z o.o. - spółka z polskim kapitałem i bogatymi tradycjami polskiego handlu detalicznego. Powstała w 1994 roku w Lublinie, a obecnie obejmuje swym zasięgiem teren całego kraju. Pierwszy supermarket Stokrotka powstał w Łęcznej koło Lublina w 1996 roku. Obecnie sieć obejmuje około 240 supermarketów i marketów Stokrotka zlokalizowanych na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Typowe placówki handlowe mają od 200 mkw do 1000 mkw. powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane w regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci, a także produkty należące do marki własnej (ok. 360 pozycji). W 2013 roku firma uruchomiła własną sieć logistyczną z centrum dystrybucji w Teresinie koło Warszawy oraz dziewięcioma magazynami regionalnymi zlokalizowanymi na terenie całego kraju.

Segment informatyczny – działalność informatyczna po zakończonej w 2012 roku konsolidacji spółek informatycznych Grupy prowadzona jest przez spółkę Infinite.

Infinite Sp. z o.o. oferuje różnorodne rozwiązania technologiczne, zarówno dla dużych jak i małych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Tworzy rozwiązania nakierowane na wsparcie strategicznych obszarów biznesowych, wspierające elektroniczną wymianę danych i obieg dokumentów. Dostarcza rozwiązania z zakresu integracji B2B optymalizujące transakcje poprzez automatyzację procesów pomiędzy partnerami biznesowymi. Infinite jest obecna na rynku polskim jaki i zagranicznych rynkach europejskich: w Chorwacji, Rumunii, Niemczech, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Bułgarii. 

Segment nieruchomości - odpowiada za nieruchomości Grupy Kapitałowej Emperia. Inwestuje wyłącznie w obiekty przeznaczone do prowadzenia działalności operatorów detalicznych. Segment zarządza nieruchomościami Emperii, pozyskuje nowe lokalizacje i prowadzi działalność deweloperską, poprzez kilka spółek celowych. Segment koncentruje się na obiektach w formie mini galerii lub parków handlowych. Wiodącą spółką w segmencie jest P1 Sp. z o.o. (w trakcie przekształcenia na Elpro Development S.A.).